VILKEN ÄR DIN STORA DRIVKRAFT?
Min drivkraft som designer är att skapa, att lösa problem genom design. Jag brinner för att koppla ihop det som vid en första anblick kan uppfattas som motsatser – teknik och känsla, precision och intuition. Kanske är det nyfikenhet som är min primära drivkraft… “Tänk om man skulle kunna…”.
VILKA FRAMGÅNGSFAKTORER SER DU SOM VIKTIGA FÖR DIG SOM FORMGIVARE?
Goda samarbeten. För mig handlar det även om min förståelse för och nyfikenhet på den industriella processen. Avgörande är också att kunna sätta mig in i användarens behov och preferenser och skapa produkter som är relevanta och långsiktiga. Många av mina produkter har fått en lång livslängd och det är den bästa kvittensen för framgång, enligt mig.
HUR SER DU PÅ FRAMTIDENS INREDNING, MILJÖ, TRENDER?
Jag tror på det personliga uttrycket. Att inte följa trender som snabbt ändrar inriktning, utan skapa varma inredningar, miljöer man trivs i – se bara hur hotellbranschen utvecklats de senaste åren. Jag tror vi som konsumenter är alltmer medvetna om kvalitet över tid, om hantverk och ursprung. Jag tror på allt större behov av flexibilitet, att förändra rummet för olika behov. Jag tror att magin som en bra belysning ger för styra uppmärksamhet, känsla och fokus i en miljö kommer användas ännu klokare. Jag tror konsten, unika saker med en story – gamla som nya – kommer få en mer självklar plats i både det privata och offentliga rummet.
VILKA MÖJLIGHETER SER DU MED MATERIALEN STEN OCH GRANITKERAMIK?
Jag älskar bra material, material som tål att användas. Varje material har sin karaktär. Sten som ett äkta naturmaterial har en självklar plats som rätt använd adderar en taktil känsla och upplevelse av långsiktighet. Granitkeramik har nya möjligheter i dimensioner och applikationer vi nog bara sett början av. Möjligheten till att anpassa till specifika behov gör det ännu mer intressant.